pondělí 4. února 2013

Lovkyně snů- Lisa McMann


autor: Lissa McMann
název v originále: Wake
název v češtině: Procitnutí
série (orig/cz): Dream Catcher/Lovkyně snů
díl v sérii: 1.
nakladatelství: Fragment
vydáno: 2011
počet stran: 216

Anotace
Sedmnáctiletou Janie už nebaví, že se stále propadá ostatním lidem do snů, zejména pokud ten, komu se zdají, někam padá, ocitá se na veřejnosti nahý nebo sní o svých erotických tužbách. Janie se nemůže nikomu svěřit - neuvěřili by jí a mysleli by si, že je blázen. A tak žije se svou schopností jako s nechtěným prokletím, které neumí ovládat. Pak se jednou propadne do noční můry, z níž jí ztuhne krev v žilách. Poprvé není v něčí zvrácené duši jen pozorovatelem, ale i účastníkem...



autor: Lissa McMann
název v originále: Fade
název v češtině: Vstříct temnotě
série (orig/cz): Dream Catcher/Lovkyně snů
díl v sérii: 2.
nakladatelství: Fragment
vydáno: 2011
počet stran: 256

Anotace
Některé noční můry nekončí… Zvlášť když se nechtěně dostáváte do snů druhých… Jmenuju se Janie. Je mi teprve sedmnáct, ale skutečnost pro mě začíná být horší než sny. Na Fieldridgeské střední škole se dějí znepokojivé věci. Přesto nikdo nechce promluvit a ani vyšetřování nikam nevede. Co je však ještě horší, začínám odhalovat pravdu o sobě a o svých schopnostech - a ta je pochmurná. Vážně, krutě pochmurná…


autor: Lissa McMann
název v originále: Gone
název v češtině: Osudové rozhodnutí
série (orig/cz): Dream Catcher/Lovkyně snů
díl v sérii: 3.
nakladatelství: Fragment
vydáno: 2012
počet stran: 224

Anotace
Myslíte si, že vidět, o čem ostatní sní, je skvělé? Naopak, je to děsivé, nebezpečné a může vás to stát i život. Jmenuju se Janie a věřila jsem, že vím, co mě v budoucnosti čeká. Myslela jsem si, že jsem s tím smířená. Nesnesu však pomyšlení na to, že stahuju Cabela s sebou. On je skvělý a já na pokraji sil. Musím navždy zmizet, aby mohl žít naplno. Může můj osud zvrátit cizinec, který mi vstoupil do života? A opravdu mě čeká jen zlověstná budoucnost a ani plamínek naděje na lepší dny? Musím si zvolit, čas běží a jde o život...

Hodnocení
Opět začnu s obálkami. Líbí se mi jak celá série má stejné obálky rozlišené jen barvou a malými obrázky, které krásně vystihují to, o co v knize jde. Nejvíce se mi však zamlouvá obálka třetího dílu ta "Newtonova houpačka" mi k celé knize dokonale sedí. Ale o tom později. 

První, čím mě celá série zaujala, byl námět. Schopnost pronikat do snů ostatních lidí. To je něco s čím jsem se až doposud nesetkala. V prvním díle se mi celkem líbilo seznámení se s tím jak to vše začalo. Autorka se docela dobře vyrovnala s posuny času od tuším 8 let hlavní hrdinky do jejích 16,17. A celkově jako úvodní díl s nějakou menší zápletkou se to povedlo. Druhý díl byl poněkud akčnější, ale chyběla mi tu nějaká hlubší propracovanost. Stejně tak třetí díl, který se mi docela zamlouval. Hrdinka tu sice jen řešila pro a proti svého daru. 
Po dějové stránce bych nic neměnila, ale ta hlubší propracovanost by neuškodila. Jeví se mi to jako skvělý nástin rozpracovaného příběhu. Jsou to přece jen tři tenoučké knížečky, klidně by snesly zmenšení písma a o sto stránek víc. 

Za hlavní postavu je tu zvolena 17 letá Janie, jejíž osud celá série sleduje. Kniha je psána er-formou, což se mi tu chvílemi, obzvlášť v prvním díle (v dalších už jsem si asi na to zvykla) jevilo jako chyba. Ono přece jen čtení pěti vět po sobě, kde se ve 4 z nich objeví slovo Janie, je docela nervy drásající. Kromě toho jsou věty povětšinou krátké a nerozvité. Přesto však jsou knihy velmi čtivé.
Janie mi povětšinou nevadila, začala mě štvát až v posledním díle, kdy podle mne moc přemýšlela o kravinách a dělala zbytečné blbiny.

Hlavní mužskou postavou je tu Cabel (ano čtete správě), jeho jméno mi přišlo poněkud zvláštní. A zpočátku jsem měla za to, že je Caleb a je to jen tiskařská chyba. No nebyla, takže je tu prostě neskonalý "slaďouš" s divným jménem. Jinak jsem si ho jako postavu zamilovala již při první zmínce.

Nejvíce se mi tedy líbil druhý díl, ve kterém se toho semlelo více než ve zbylých dílech. Celková kompozice série se mi líbila. Sice jsem očekávala v Osudovém rozhodnutí také řešení nějakého případu jako ve dvojce a jedničce, ale docela jsem ráda, že díl byl takový jaký byl. Stát před zásadním rozhodnutím, které ovlivní celý váš budoucí život může potkat každého z nás.
I přes čtivost působí na mě celá série dojmem nevyužitého potenciálu nápadu. Nakonec tedy za originální nápad, popis problémů s alkoholikem v domácnosti dávám celé sérii 65% hodnocení.

Zdroj obrázků a anotací: www.fragment.cz



Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky za tvůj komentář.