středa 3. října 2012

Věk zázraků- Karen Thompson Walker


autor: Karen Thompson Walker
v originále: The Age of Miracles
název v češtině: Věk zázraků
série (orig/cz): -
díl v sérii: -
nakladatelství: Jota
vydáno: červen 2012
počet stran: 272

Anotace
Rotace Země se zpomaluje a dny se dlouží, zprvu o šest minut, pak o dvanáct, potom o čtyřiadvacet. Když se tento jev – známý jako „zpomalování“ – ustálí, dny se prodlužují na osmačtyřicet hodin, gravitace slábne, ptáci přestávají létat a astronauti se ocitají bez pomoci daleko od Země.

Hodnocení
Obálku hodnotím jako zdařilou, rozhodně zaujme. Přinejmenším rozhodně víc než originál. Modro oranžovou kombinaci jsem si v poslední době docela oblíbila. Takže za to také plus. No a první věcí, která se mi při pohledu na tuto obálku vybavila, když jsem ji viděla poprvé byla fibonacciho posloupnost.No jo, prostě mírná deformace ze školy. :)

Hlavním námětem knihy je katastrofa, kterou je zpomalování Zemské rotace, jak ji vnímají obyčejní lidé. Tedy jak to vše na ně působí. Po všemožných distopických (teď si nejsem jistá jestli tam není y) knihách mi přišlo tohle téma jako osvěžující jarní vánek- neokoukané, originální.

Byli však lidé, kteří později tvrdili, že tu katastrofu rozpoznali dříve než my ostatní. Byli to dělníci v nočních směnách, lidé, kteří stěhují hřbitovy či nakládají lodě, řidiči kamionů a další lidé, kteří nesli nějaké  břímě: nespavci, ustaraní a nemocní.
Děj začíná někdy na počátku září 2011 a popisují se události s menšími či většími odstupy přibližně jednoho roku. Po celou dobu je kniha vyprávěna v minulém čase, občas proloženého frázemi: "tenkrát jsme ještě nevěděli" nebo "později se zjistilo". Takže jsem čekala, kdy vlastně dospějeme do bodu vypravěččiny současnosti.


Vypravěčkou je teprve 11 letá dívka Julie. No jedenáctiletá jak se to vezme, na mě po většinou její smýšlení  docela často evokovalo starší dívku, proto jsem opravdu čekala až se dozvím skutečný věk vypravěčky. Pro někoho spoiler (Ten jsem se dozvěděla až na konci knihy, kdy se dozvídáme, že vše se semlelo před 12 lety) Konec spoileru.

Pravdou je, že autorka se snažila myslet na různé věci, ačkoli občas jsem se spíše zasmála. Po stránkách fyziky, by to dopadlo víceméně obráceně, ale i takové věci se mohou stát a autor se holt utne.

Autorka si neodpustila a zahrnula do příběhu i romanci, ale nijak extra silnou- přiměřenou 11-ti letým dětem. A kupodivu tu není žádné a žili šťastně až do dnes. No rozhodně se tu také nedočkáte žádné záchrany světa dítětem.

Po jazykové stránce jsem byla docela mile překvapena. Kvůli anotaci jsem očekávala jednoduchý sloh a strohé věty příslušející k 11,12 letým dětem. No jak už jsem výše uvedla, k věku vypravěčky, v době vyprávění dojdeme až později, takže vyspělejší sloh je tu adekvátní. No a aspoň mě se to dobře četlo.

Nakonec díky orginalitě, některým vtipným situacím, ale i mírným přešlapům hodnotím 85 % a tedy 5 hvězdičkami.


Zdroj anotace, obálky: jota.cz
Proloženo citací z knihy.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky za tvůj komentář.